APA werkt voor vakbladen. Bijvoorbeeld voor Cobouw het weekblad voor de bouw. We beschrijven en fotograferen al decennia de ontwikkelingen in de bouw. Publicaties uit ons archief laten in tekst en beeld een chronologische serie zien van de bouw van het stationsgebied in Arnhem.
Met een droge knal werd afgelopen zaterdag het startsein gegeven voor de herinrichting van het Arnhemse stationsgebied. Minister Jorritsma veroorzaakte met een druk op de knop de implosie van een flatgebouw op het stationsplein. Over naar schatting twaalf jaar moet Arnhem een geheel nieuw stationsgebied hebben. De operatie Arnhem Centraal gaat ongeveer een miljard gulden kosten. (5 juli 1997)
Medewerkers van HBG verrichten laswerk aan de stempels in de bouwput van de parkeergarage van het toekomstige Arnhemse Centraal Station. De stempels verlenen hun stevigheid aan de bouwput totdat bodem, wanden en plafond gereed zijn. De put meet 110 bij 55 meter. Als de garage klaar is, verrijst daarbovenop een overdekt stationsplein. Bovenop de eerste fase van de garage, die inmiddels gereed is, komen in de toekomst nog kantoren. Ook verrijzen in het gebied twee torens. (9 december 2003)
De traverse van het tijdelijke NS-station in Arnhem wordt gemonteerd door werknemers van Roba Montage uit Barneveld. De loopbrug moet het tijdelijke station met de perrons verbinden. De komende twee weekeinden werkt ProRail dag en nacht aan de bouw van het tijdelijke stationsgebouw, iets ten oosten van het huidige station Arnhem. Het tijdelijke gebouw is nodig omdat het huidige station in het najaar wordt gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe, futuristische OV-terminal. (19 mei 2006)
Vanwege de gladheid zijn verschillende projecten rondom het Arnhemse station stilgelegd. Maar de medewerkers van Vroom Funderingstechnieken trotseerden gisteren de sneeuwbuien om de laatste hand te leggen aan fase 1: de fundering van de fietsenstalling van Arnhem Centraal. Daarvoor zijn met behulp van een Woltman in totaal 450 buisschroefpalen de grond in gegaan.
Op de fundering bouwt Bouwcombinatie BAM Ballast Arnhem Centrum een fietsenstalling van twee verdiepingen. De fietsenstalling zal samen met de perrontunnel in 2011 in gebruik worden genomen. Boven de fietsenkelder zal daarna de OV Terminal verrijzen. Wanneer Vroom weer terugkeert voor fase 2 van het funderingsproject, zullen de weersomstandigheden zeker beter zijn. Vanaf juni 2010 boren zij de palen voor het deel waarop K3 komt te staan, de derde kantoortoren van Arnhem Centraal. (17 december 2009)
De bouw van de OV-terminal in Arnhem zal dit najaar opnieuw worden aanbesteed. ProRail wil daarbij een maximum prijs bekend maken, waarvoor de klus moet worden geklaard.
Eerder mislukte de aanbesteding van de OV-terminal, onderdeel van het omvangrijke project Arnhem Centraal. Realisatie van het ontwerp van Ben van Berkel bleek voor het enige consortium dat inschreef, veel meer te kosten dan er voor het project was geraamd. Daarop is de bouw van de perrontunnel en een deel van de fietsenkelder losgekoppeld van de transferhal en apart aanbesteed. De bouw van de perrontunnel is inmiddels in volle gang.
De gemeente Arnhem wil dat de bouw van de transferhal meteen van start gaat als de perrontunnel volgend voorjaar klaar is. Eerder trok de gemeente al extra miljoenen uit voor de OV-terminal. Rijk, provincie en gemeente steken samen zo’n 36 miljoen euro in het plan. (1 juni 2010)
De dagen worden weer langer, maar ’s morgens neemt de zon nog even de tijd. De bouwplaats van Arnhem Centraal heeft in de ochtendschemer een sprookjesachtige aanblik. Combinatie BAM/Ballast Nedam realiseert de nieuwe stationshal naar een ontwerp van Ben van Berkel, van UNStudio. Een complexe klus, door de vele dubbelgekromde vormen in staal en beton.
De bouwcombinatie werkt deze weken onder meer aan het vlechtwerk en de bekistingen van de hellingbaantrap, die de stationshal met het kantorenplein verbindt en de ‘roadbridge’, die straks de autobaan achter de stationshal langs voert. Verder staat er het nodige laswerk op het programma. De stalen ‘fronttwist’, een wokkelvormige pilaar van zo’n 20 meter hoog, wordt de komende tijd sectie voor sectie opgebouwd.
De stationshal, of OV-terminal, vormt het sluitstuk van het project Arnhem Centraal. De nieuwe perrontunnel en ondergrondse fietsenstalling zijn in 2011 in gebruik genomen. De bouw van de stationshal is in april vorig jaar gestart en zal naar verwachting eind 2015 klaar zijn. (9 januari 2014)